torsdag 28 februari 2013

Litteratur i skolan

Har precis avslutat ett arbete där jag jämför klassikern Gulliver's travels av Jonathan Swift med filmen som har samma namn och Jack Black i huvudrollen. Likheter, olikheter. Vad i berättandet som förändras beroende på om historien är i bok- eller filmformat. Ingen rättvis jämförelse i det här fallet men ibland är det intressant att stretcha ut rejält för att få kontrasterna att verkligen bli sina motsatser.

Arbetet är en del av kursen som handlar om barnlitteratur och hur man ska arbeta med denna i skolan. Vilka böcker ska man välja att arbeta med? Ska läraren välja eller är det elevens fria val som gäller? Som vanligt antar jag att det är en balansgång: eleven får välja ur ett av pedagogens valda urval, annars skulle det bli kaos.

I vilket syfte då? Jag tänker som en genomgående del i läs- och skrivutvecklingen, från början och framåt. Jag är av uppfattningen att ett barns läsintresse (självklart?) påverkar läsinlärningen då intresset motiverar. Och intresset borde påverkas positivt om man arbetar med hela texter, roliga texter, istället för att bara nöta bokstavsljud. Missförstå mig rätt, man måste såklart bryta ner texten och analysera vad som egentligen händer när bokstäver och ljud fogas samman. Men utgår man från en text, som är av intresse för eleven, kommer inte detta leda till att eleven tänker: "Det där vill jag kunna läsa själv"?

Tyck till.
Simma lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar